![](https://duyn491kcolsw.cloudfront.net/files/49/49e/49ez7t.jpg?ph=260ee4b192)
Összefoglaló az ADAS Konferenciáról
II.rész
2024-től minden gyártott autóban meg kell jelennie valamilyen szintű vezetéstámogató rendszernek. Hogy tisztában legyünk azzal, hogy mire való, mire képes a rendszer, a mai részben a vezetést támogató különböző automatizációk szintjeiről lesz szó. Tartsatok velünk!
![](https://260ee4b192.clvaw-cdnwnd.com/f020582d759082d53fa7a8746e988b68/200000353-8b7298b72c/IMG-0555.jpeg?ph=260ee4b192)
Az automatizációk szintjei
Abban egyet érthetünk, hogy egy vezetéstámogató rendszer abbéli előnye az emberhez képest megkérdőjelezhetetlen, hogy nem iszik alkoholt, nem fárad el, nem ideges, nem kapkodik, nem siet sehová, lankadhatatlan a koncentrálóképessége és figyelme. Mégis, valahányszor egy önvezető autó keveredik balesetbe, megkérdőjelezik a mesterséges intelligencia létjogosultságát az autókban. Ahhoz, hogy kiderüljön, hogy a rendszer a hibás vagy az autós, rendbe kell tenni az automatizációk szintjeinek képességeit, mivel a különböző szintek mögött más-más felszereltségek működnek.
Ha nem vagyunk tisztában az autónk képességeivel, könnyen sodorhatjuk magunkat balesetbe "majd a rendszer korrigálja" címszóval, helytelenül. Ha nem megfelelő módon, túlságosan rájuk támaszkodva használjuk, a vezetőasszisztens rendszer nem biztonságosabbá, hanem inkább kockázatosabbá teszi a közúti közlekedést.
Nem mindegy, hogy az önvezető autó elvisz minket A-ból B-be, míg mi közben újságot olvasunk, vagy automatikusan vált sávot az autópályán. Hiszen mindkét esetben képes a környezetét érzékelni és a járművezetési funkciókat ellátni emberi beavatkozás nélkül.
A SAE J3016 szabványa 6 szintet különböztet meg a vezetéstámogatásban és segít megérteni a különböző szintek közötti különbségeket.
![](https://260ee4b192.clvaw-cdnwnd.com/f020582d759082d53fa7a8746e988b68/200000359-2fe632fe65/IMG-0552.jpeg?ph=260ee4b192)
0. szint No Driving Automation
Ez a szint a vezetésautomatizáció teljes hiányát jelenti. Itt a vezető kezében van a kormány, de már megjelenik a holttérfigyelő radar (jelez, ha közeledő akadályt érzékel), a sávelhagyásra figyelmeztetés (rázza kormányt) és a vészfék (felismeri a pánikfékezés szándékát, és automatikusan a maximális rásegítő hatást váltja ki).
1. szint Driver Assistance - vezetői asszisztens
Itt egyes vezetéstámogató funkciók már beleszólhatnak a jármű mozgásába, de az irányítás továbbra is a vezető kezében van. Ide sorolható az adaptív tempomat (a beállított sebességtartás mellett képes lassítani az autót, ha feltűnik előtte egy jármű vagy gyorsít, folyamatosan igazodva az előtte haladóhoz) és a sávközéptartó (a sávon belül tartja a rendszer az autót, folyamatosan korrigál), de a kettő közül egy időben csak az egyik aktív.
2. szint Partial Driving Automation - részleges vezetésautomatizálás
Itt a sebességváltoztatás és az irányváltoztatás manőverét már egy időben képes ellátni a rendszer, de továbbra is emberi felügyeletet igényel. A modern autók legtöbbjében megjelenik már ez a rendszer.
3. szint Conditional Driving Automation - feltételes vezetésautomatizálás
Ez a szint egy jelentős vízválasztó, innentől már komplex feladatok kivitelezésére képes a rendszer. Bizonyos körülmények teljesülése mellett ÖNÁLLÓAN képesek elvégezni a vezetés teljes folyamatát. De ezen a szinten még fontos kikötés, hogy a vezetőnek folyamatos készenlétben kell lennie a volán mögött, s amennyiben az autó kéri vagy hibás működés tapasztalható, át kell vennie az irányítást. Lassít, kikerüli az akadályt, sávot vált, a kormánykerék helyzetéhez képest túlkormányozza az autót egy akadály elkerülése érdekében... stb.
Ide sorolható a forgalmi dugó asszisztens: 60 km/h órás sebesség alatt aktiválható a rendszer, folyamatosan méri a környező autók sebességét, tartja a követési távolságot, tartja a sávot)
4. szint High Driving Automation - teljes automazitálás
Ezen a szinten a rendszer már nem várja el a vezetőtől a beavatkozást, hanem probléma esetén egyedül kell biztonságos módon vezetnie a járművet. Itt a napszak, az útviszony még közbeszól, de egy előre pontosan feltérképezett helyen (pl. gyárterületen) az ezzel a szintű rendszerrel szerelt járművek probléma nélkül szállítanak árut, de akár személyeket is. Érdekesség, hogy itt már nem szükséges a kormány beszerelése sem.
5. szint Full Driving Automation - teljes automatizálás
Itt a felhasználás körülményei nem befolyásolják a rendszer működését, tehát nincs a rendszer működése közben jelentősége annak, hogy milyen napszak van, milyenek az útviszonyok és nincs sebességbeli korlátozás sem. Kormány és pedálok beszerelése nem szükséges.
Az alábbi videóban az összes vezetőtámogató rendszer - kamera és radar - működése látható.
Tudtad?
.. hogy szélvédőcsere után az ADAS - szal szerelt autók esetében szükséges a kamera kalibrációja? Hamarosan erről is írunk.