Összefoglaló az ADAS Konferenciáról

2023.05.12

II.rész

2024-től minden gyártott autóban meg kell jelennie valamilyen szintű vezetéstámogató rendszernek. Hogy tisztában legyünk azzal, hogy mire való, mire képes a rendszer, a mai részben a vezetést támogató különböző automatizációk szintjeiről lesz szó. Tartsatok velünk!

Az automatizációk szintjei

Abban egyet érthetünk, hogy egy vezetéstámogató rendszer abbéli előnye az emberhez képest megkérdőjelezhetetlen, hogy nem iszik alkoholt, nem fárad el, nem ideges, nem kapkodik, nem siet sehová, lankadhatatlan a koncentrálóképessége és figyelme. Mégis, valahányszor egy önvezető autó keveredik balesetbe, megkérdőjelezik a mesterséges intelligencia létjogosultságát az autókban. Ahhoz, hogy kiderüljön, hogy a rendszer a hibás vagy az autós, rendbe kell tenni az automatizációk szintjeinek képességeit, mivel a különböző szintek mögött más-más felszereltségek működnek.

Ha nem vagyunk tisztában az autónk képességeivel, könnyen sodorhatjuk magunkat balesetbe "majd a rendszer korrigálja" címszóval, helytelenül. Ha nem megfelelő módon, túlságosan rájuk támaszkodva használjuk, a vezetőasszisztens rendszer nem biztonságosabbá, hanem inkább kockázatosabbá teszi a közúti közlekedést. 

Nem mindegy, hogy az önvezető autó elvisz minket A-ból B-be, míg mi közben újságot olvasunk, vagy automatikusan vált sávot az autópályán. Hiszen mindkét esetben képes a környezetét érzékelni és a járművezetési funkciókat ellátni emberi beavatkozás nélkül.

A SAE J3016 szabványa 6 szintet különböztet meg a vezetéstámogatásban és segít megérteni a különböző szintek közötti különbségeket.

0. szint   No Driving Automation

Ez a szint a vezetésautomatizáció teljes hiányát jelenti. Itt a vezető kezében van a kormány, de már megjelenik a holttérfigyelő radar (jelez, ha közeledő akadályt érzékel), a sávelhagyásra figyelmeztetés (rázza kormányt) és a vészfék (felismeri a pánikfékezés szándékát, és automatikusan a maximális rásegítő hatást váltja ki).

1. szint    Driver Assistance - vezetői asszisztens

Itt egyes vezetéstámogató funkciók már beleszólhatnak a jármű mozgásába, de az irányítás továbbra is a vezető kezében van. Ide sorolható az adaptív tempomat (a beállított sebességtartás mellett képes lassítani az autót, ha feltűnik előtte egy jármű vagy gyorsít, folyamatosan igazodva az előtte haladóhoz) és a sávközéptartó (a sávon belül tartja a rendszer az autót, folyamatosan korrigál), de a kettő közül egy időben csak az egyik aktív.

2. szint   Partial Driving Automation - részleges vezetésautomatizálás

Itt a sebességváltoztatás és az irányváltoztatás manőverét már egy időben képes ellátni a rendszer, de továbbra is emberi felügyeletet igényel.  A modern autók legtöbbjében megjelenik már ez a rendszer.

3. szint   Conditional Driving Automation - feltételes vezetésautomatizálás

Ez a szint egy jelentős vízválasztó, innentől már komplex feladatok kivitelezésére képes a rendszer. Bizonyos körülmények teljesülése mellett ÖNÁLLÓAN képesek elvégezni a vezetés teljes folyamatát. De ezen a szinten még fontos kikötés, hogy a vezetőnek folyamatos készenlétben kell lennie a volán mögött, s amennyiben az autó kéri vagy hibás működés tapasztalható, át kell vennie az irányítást. Lassít, kikerüli az akadályt, sávot vált, a kormánykerék helyzetéhez képest túlkormányozza az autót egy akadály elkerülése érdekében... stb.

Ide sorolható a forgalmi dugó asszisztens: 60 km/h órás sebesség alatt aktiválható a rendszer, folyamatosan méri a környező autók sebességét, tartja a követési távolságot, tartja a sávot)

4. szint   High Driving Automation - teljes automazitálás

Ezen a szinten a rendszer már nem várja el a vezetőtől a beavatkozást, hanem probléma esetén egyedül kell biztonságos módon vezetnie a járművet. Itt a napszak, az útviszony még közbeszól, de egy előre pontosan feltérképezett helyen (pl. gyárterületen) az ezzel a szintű rendszerrel szerelt járművek probléma nélkül szállítanak árut, de akár személyeket is. Érdekesség, hogy itt már nem szükséges a kormány beszerelése sem. 

5. szint   Full Driving Automation - teljes automatizálás

Itt a felhasználás körülményei nem befolyásolják a rendszer működését, tehát nincs a rendszer működése közben jelentősége annak, hogy milyen napszak van, milyenek az útviszonyok és nincs sebességbeli korlátozás sem. Kormány és pedálok beszerelése nem szükséges. 


Az alábbi videóban az összes vezetőtámogató rendszer - kamera és radar - működése látható.


Tudtad?

.. hogy szélvédőcsere után az ADAS - szal szerelt autók esetében szükséges a kamera kalibrációja? Hamarosan erről is írunk.